1. Home
  2. Tech Zone
  3. Rozwiązywanie problemów
  4. Komunikaty błędów
  5. The X or Y axis is stuck or the limit switch is broken.

The X or Y axis is stuck or the limit switch is broken.

Zablokowana oś X lub Y lub uszkodzony czujnik krańcowy.

Na początku drukowania, głowica zawsze zjeżdża do pozycji zerowej (tylny, lewy róg drukarki). W tym miejscu umieszczone są dwa czujniki krańcowe które informują drukarkę o jego osiągnięciu – jeden dla osi X i drugi dla osi Y. Powyższy błąd pojawi się jeśli w trakcie zjeżdżania głowicy do pozycji zerowej którykolwiek z tych czujników nie zostanie aktywowany.

Aby sprawdzić co konkretnie było przyczyną pojawienia się tego błędu i rozwiązania problemu, zalecamy sprawdzenie poniższych rzeczy.

  1. Czy głowica porusza się w kierunku lewego tylnego rogu drukarki w trakcie zerowania? Jeśli w ogóle nie dojeżdża do rogu to przyczyną problemu może być poluzowanie jednej z zębatek napędowych osi przez co głowica nie porusza się prawidłowo i nie osiąga założonego punktu. Sprawdź za pomocą śrubokręta sześciokątnego czy wszystkie zębatki na wałkach osi X/Y oraz na silnikach X/Y są dobrze zamocowane i przykręcone.
  2. Ręcznie spróbuj przesunąć głowicę do lewej strony a potem do tyłu. Czy w momencie dojechania do krawędzi był słyszalny „klik” odpowiedniego czujnika? Jeśli nie, sprawdź czy dźwigienki czujników nie są zgięte i ewentualnie popraw je. W przypadku czujnika osi Y, sprawdź jeszcze czy wałek głowicy osi X wystaje wystarczająco aby dotknąć czujnika. Jeśli nie, położenie wałka głowicy osi X musi być poprawione.
  3. Jeśli oba czujniki są odpowiednio naciskane (z wyraźnie słyszalnym „klikiem”), wykonaj następujące kroki:
    1. Przesuń głowicę ręcznie do przedniego prawego rogu.
    2. Z menu drukarki wybierz System > Maintenance > Print head / System > Zarządzanie > Głowica a następnie Home. Głowica powinna rozpocząć zjeżdżanie do pozycji zerowej (lewy tylny róg).
    3. Naciśnij dźwigienki obu czujników ręcznie (palcem lub śrubokrętem) zanim głowica dojedzie na miejsce – naciśnięcie powinno zatrzymać ruch głowicy w danym kierunku. W ten sposób stwierdzisz który z czujników jest przyczyną problemu.

Jeśli powyższe zalecenia nie pomogą, skontaktuj się z serwisem i poproś o pomoc.

Czy ten artykuł był pomocny? Tak Nie

Jak możemy Ci pomóc?